Friday, April 6, 2007

- Ben Harper konsert

-
Torsdag 5 April, Enmore Theatre, Newtown.
-
Denne konserten var en back-to-the-roots greie fra Harpers side, hvor han ble gjenforent med gutta fra The Innocent Criminals (IC), som han laget flere funky album med på 90-tallet.
-
Dog jeg er fan, har jeg hørte meget lite av det gamleste til Harper - og spesielt lite av skivene med IC. Derfor henvendte jeg meg skeptisk til den største Harper fan jeg vet om for tips om cd'er å sjekke ut; Sam.
Men som alle vet er Sam fra Australia, og som de fleste vet er australienere.. vel.. litt trege.
-
Sam leverte varene til gangs han, det var bare litt sent (red: Emil liker å skylde på andre enn seg selv). Så jeg måtte pent finne meg i å stille opp litt "uforberedt" (noe jeg ikke liker, vil synge med).
-
-
Jeg og Ellen dro sammen med Leo og Kim. Etter ett par pils på en bar rundt hjørnet gikk vi til konserten ca 1 time etter anmeldt konsert-start.
-
-

Kim, Leo og Ellen på plass
-
-


-
Fant oss fine plasser og 5 minutter senere spratt gutta ut på scenen, perfekt!
-
-

-
De begynte å spille gode, gamle låter jeg hadde hørt før og raggae rytmene var så definitivt til stede (fattern hadde likt seg godt). Så ble det en periode med mye gammelt jeg ikke hadde hørt før, men som likevel var meget bra.
-

Men deretter ble det en liten periode (som fryktet) der Ben måtte sette seg ned å synge om hvor glad han er i Gud og konseptet tilgivelse. Dette tok litt lang tid og bena begynte å stivne.

-

-
Så sprang de søren meg plutselig av scenen hele gjengen! Selfølgelig skjønte vi jo alle at de skulle komme tilbake å gjøre det sedvanlige ekstranummeret eller to, men vi var nok ikke forberedt på det gutta hadde på lager.

-
"Ekstranummeret" varte i over en time! Jeg visste på forhånd at dette var siste konserten hans i Sydney og alle band bruker kjøre på litt mere på siste konsert, men dette var over all forventning!
-

-



-
Plutselig rant det på med gamle gode og nye slagere jeg kunne synge med på, bassisten briefa vilt og rasta-mannen på bongo-trommer var bare helt utrolig hyperaktiv!! Sjeft!!!
-
-

-

Da gutta omsider sa takk for seg (og til Gud), var det nok ingen som gikk skuffa hjem. Jeg kunne nevnt minst 10 flere sanger jeg hadde håpet han skulle spilt, men de showet så bra likevel at dette faktum kun ble nevnt i en bisetning på baren etterpå.

-

Vi avsluttet kvelden på baren over gata her og pratet ett par timer om huggorm og hjemmebrent før vi avsluttet en meget vellykket kveld.

-
Så nå er det bare å se fram til Red Hot Chilipeppers 19 April!!

-

No comments: